סקירת מערכות מוקדמת   image
מהי סקירת המערכות המוקדמת?
בדיקה המתבצעת בשלב מוקדם יחסית של ההיריון, בין השבועות 14-16. הבדיקה מתבצעת על ידי מתמר המוחדר לפתח הנרתיק או על גבי הבטן. הרופא הבודק יבדוק את מבנה העובר ואת מערכותיו השונות. הבדיקה נועדה בעיקר לצורך מטרת זיהוי מוקדם של מומים בעובר. ישנם מספר מוקדים שחשוב לבדקם בבדיקה זו על מנת לגלות תסמונות כרומוזומאליות שונות, לדוגמה: המוקד האקוגני בלב ואגני כליה מורחבים שלעיתים מצביעים על תסמונת דאון ועל ליקויים במבנה הכרומוזום.
חשוב לציין שיש מומים שלא ניתן לזהות בבדיקה זאת, כגון: מחלות נפשיות ופיגור שכלי.
ישנן נשים (בעיקר דתיות או חרדיות) שבוחרות לא לבצע סקירת מערכות מוקדמת משום שאין הן רואות בה טעם מסיבה הלכתית, היות ואינן מעוניינות לבצע הפלה באם יתגלו ממצאים חשודים.
בנוסף לשלילת מומים מולדים, ישנם שיקולים בריאותיים נוספים שבגינן הרופאים הגינקולוגים ממליצים על סקירת מערכות מוקדמת. למשל, נשים הרות אשר נמצאות בסיכון גבוה, כך שזו הבדיקה הראשונה שעל נשים שנמצאות בסיכון חייבות לבצע.
למעשה לעבור שלוש סקירות היריון: בשלב הראשוני שהוא השליש הראשון של ההיריון השליש השני ובסוף ההיריון שכבר נחשב לשליש השלישי של ההיריון.

מה יכולת הזיהוי של הבדיקה?
רמת זיהוי המומים במרכזים הטובים בעולם נעה בין 50-90%. מכאן, שיכולתה של טכנולוגיית האולטרסאונד לאתר מומים הינה מוגבלת. כשני שליש מהמומים מתגלים בבדיקת סקירת המערכות המוקדמת וכשליש מהמומים המזוהים טרום לידתית מאותרים בבדיקה המאוחרת.


איתור של עד 75% מהמומים הקיימים בעובר באמצעות סקירת מערכות מוקדמת של מערכות

כאשר אישה הרה מבצעת סקירת מערכות מוקדמת, רוב מערכות העובר כבר נוצרו וניתן יהיה לאתר כ-75% מהמומים הקיימים בעובר. רופאים רבים סבורים שהאחוזים לאיתור מומים מולדים באמצעות בדיקה זו, הם אף גבוהים יותר. במידה ובבדיקה המוקדמת לסקירת מערכות, ישנו חשד למום כלשהו, הרופא הגניקולוג, ישלח את האישה ההרה לבדיקת מי שפיר, על מנת לוודא סופית לגבי החשד. בדיקות סקירת מערכות בהיריון, מקנה מידע רב להורים. הבדיקה נעשית באמצעות אולטרסאונד שהיא בדיקת הדמיה נפוצה בהיריון, אך בדיקה זו, הינה ארוכה יותר, היות והיא סוקרת את איברי העובר על פי הרשימה לבדיקה, אשר אושרה ע"י משרד הבריאות.

פרמטרים שיש לבדוק בנוסף באמצעות סקירת מערכות מוקדמת
בנוסף לאיברים הנמצאים ברשימה שיש לבדוק באמצעות סקירת מערכות מוקדמת, ישנם פרמטרים שיש לבדוק בנוסף כגון:
  • קוטר דו רקתי של גולגולת העובר
  • היקף ראש
  • היקף בטן
  • אורך עצם הירך
לעיתים בשל ממצאים כגון מומים קשים באמצעות בדיקת סקירת מערכות בשליש השני להיריון, אשר מתבצע בתלת ממד, יוחלט על הפסקת ההיריון. בדרך זו למעשה, ניתן יהיה למנוע את הפסקת ההיריון בשלב מאוחר יותר, מה שיהיה טראומטי יותר לאם אם מהבחינה הנפשית ואם מהבחינה הגופנית. הורים רבים מתרגשים מבדיקה זו שאף ניתן לצרוב אותה על דיסק, מה שיוצר את הקשר הראשוני בין ההורים לעובר ויהיה מזכרת להורים.

סקירת מערכות מוקדמת לעובר בקליניקת מומחים
ישנם רופאים מיילדים שהם מומחים בבדיקת סקירת מערכות מוקדמת, כך שהם מדייקים באבחון. אחת מהקליניקות הבולטות הינה הקליניקה של פרופסור בועז ווייס ברמת החייל בת"א. פרופ' ווייס, משמש כממלא מקום מנהל המכון לדימות ברפואת נשים בביה"ח שיבא בתל השומר והוא נמצא ברשימת הרופאים המובילים למיילדות. פרופ' ווייס מתמחה בבדיקות היריון לאיתור ושלילת מומים מולדים וכן במעקב להיריון בסיכון גבוה.